SUVLASNIK I IZVRŠNI DIREKTOR POMORSKOG SAOBRAĆAJA O POTEZIMA VLADE
Ban: Jasna je namjera da žele da nas unište
FOTO: Screenshot/RTCG
Ban
Ni čarape nijesmo kupili, a da porez nijesmo platili. Toliko o benefitima koje pominje premijer. Kakvo je to preturanje po džepovima ljudi, da gledaju koliko je ko zaradio. Evo, Porto Montenegro je prošle godine zaradio 340 miliona eura. Što država i njega ne nacionalizuje. Zašto bi Porto Montenegro zarađivao toliko, kad to može država da radi, rekao je danas Libertasu Dejan Ban, suvlasnik i izvršni direktor Pomorskog saobraćaja, kompanije koja je do sinoć, u ponoć, obavljala trajektni prevoz na liniji Kamenari-Lepetane.
Prevoz su obustavili, kazao je on, istog dana kada im je država uručila raskid ugovora o obavljanju tog posla, da bi ga ona preuzela.
Foto: Pomorski saobraćaj
“Vlada ima intenciju da građanima vrati ono što je njihovo i stane na kraj arčenju državne imovine”, izjavio je, 8. februara, premijer u tehničkom mandatu, Dritan Abazović, najavivši tada preuzimanje trajektne linije Kamenari-Lepetane.
Posao trajektnog prevoza danas je, shodno jučerašnjoj odluci Vlade, preuzelo Morsko dobro.
Umjesto dosadašnjih šest trajekata Banove kompanije, prevoz putnika i vozila preko zaliva jutros je obavljalo samo jedno, manje plovilo - “Vasilije”, koje je u vlasništvu državnog preduzeća za upravljanje obalom.
Nedovoljan broj plovila i dugo čekanje na pristaništima izazvalo je, prema današnjim ocjenama građana, haotično stanje.
“Uzdržao bih se od komentara na tu temu. To nije pitanje ni za Morsko dobro, već za premijera”, smatra Ban.
Žali što se sve to desilo tokom tradicionalnog Praznika mimoze i, kazao je, još nekih proslava na hercegnovskoj rivijeri, kada je povećana potreba za trajektnim prevozom.
“Mi nijesmo imali pravno uporište za dalju linijsku plovidbu. Zato smo obustavili saobraćaj čim smo dobili raskid ugovora”, istakao je Ban.
Kada su, kaže, privatizovali Pomorski saobraćaj, "nijedan čovjek nije ostao bez posla".
"Plašim se da ovim vraćanjem, navodne, državne imovine, hoće”, rekao je danas Ban Libertasu.
Nije iznosio plan za svoje zaposlene, koje će, za sada, poslati na kolektivni odmor.
Trajekt Morskog dobra prevozio danas putnike i vozila Foto: Libertas Press
Poteze Vlade, Ban je nazvao tumaranjem.
“Čas kupuju, čas zakupljuju. Čas imaju, čas nemaju. Lako je to raditi sa javnim fondovima. Ako smo mi zaista država sa bogatim javnim fondovima, vratimo dugove. Zašto se, onda, svake godine zadužujemo po 600-700 miliona. Možda je dobro da se obrate i vide da li mogu da pomognu i Institutu “Dr Simo Milošević”. I on je državni. Tu je i “Montenegro erlajnz”, koji ima dosta velikih problema. Željeznica nam je na koljenima. Ne vidim ni da ovaj CEDIS dobro stoji. Ako stvarno imamo javnih fondova, ponajmanje je potrebno da se ulaže u kupovinu trajekata, koje već imamo”, smatra Ban.
Država im je juče, kaže, tražila specifikacije svih trajekata i opreme.
“I to po pojedinačnim stavkama. Traže da im dostavimo cijene otkupa za trajekte. Da im dozvolimo čerupanje firme. Jedne po jedne stavke. Ali, da ne bude da trčim, dostavićemo im u roku konačnu odluku, kao što radimo sa svakom dobijenom inicijativom”, naveo je Ban.
Ponudu su, kaže, dobili u petak u 17 časova.
“Dali su nam rok da se najkasnije do utorka izjasnimo. Eto koliko je to ozbiljno”, rekao je Ban.
Nije odgovorio na pitanje Libertasa šta će uraditi sa trajektima, ako ih ne proda državi.
“Svakako imamo neke planove. Sigurno je da sa privatnim kapitalom nećemo ulaziti u ovakve avanturističke poduhvate, u kakve oni ulaze. Ovo što su danas napravili jasan je pokazatelj da država nema akcioni plan - jer, da ga imaju, ovo se danas ne bi desilo”, naglasio je Ban.
Najavio je da će u roku ukloniti trajekte iz zone morskog dobra, kako mu je država juče naložila.
Raskidu ugovorenog posla, naveo je on, nije prethodilo jasno definisanje problema.
“Da smo imali definisane probleme, tražili bismo alate da ih rješavamo. Nije rečeno da li smo loše radili, da li je bilo problema u saobraćaju, jesmo li prevaranti... Ništa od toga. Država je zastupala samo jednu tezu - da nemamo koncesiju. A, desiće se da posao daju nekom, opet bez koncesije. Jasna je namjera da žele da unište jedno preduzeće. Da sruše sve živo i da na jedan pepeo uvedu bezbolno nekog svog”, ocijenio je Ban i najavio tužbu protiv države.
Aerodrom za milion kvadrata plaća 54 hiljade eura Spin je, kazao je Dejan Ban, da je država od Pomorskog saobraćaja prihodovala samo 200 hiljada eura. “Nije država samo Morsko dobro. Mi samo Morskom dobru plaćamo između 240 i 300 hiljada. Treba objektivno da pričamo. Možda to nekom djeluje malo. Ali, evo, poređenja radi, Luka Kotor, koja ima daleko veći zahvat korišćenja od nas, plaća im 160 hiljada eura. Od Porto Montenegra imaju 180 hiljada. Aerodromi Crne Gore, sa više od milion kvadratnih metara u morskom dobru, plaća im 54 hiljade. A, mi 300.000 eura”, rekao je Ban.
Ovaj projekat finansira Ambasada SAD u Podgorici. Mišljenja, nalazi, zaključci ili preporuke koji su ovdje izneseni su stav autora i ne odražavaju nužno stav Stejt dipartmenta/Vlade SAD.