UZ PODRŠKU EUROPOLA RAZBIJENA KRIMINALNA MREŽA ODGOVORNA ZA HILJADE TELEFONSKIH PREVARA
Lažnim ljubavnim porukama do ušteđevina žrtava
FOTO: Europol
Dvadeset jedna osoba je uhapšena zbog sumnje da je učestvovala u telefonskim prevarama hiljada ljudi. Osim njih, identifikovano je još 18 osumnjičenih. Istovremeno, ugašeno je 12 kol centara u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Kosovu i Libanu, preko kojih su dnevno ostvarivane hiljade telefonskih prevara, saopšteno je danas iz Europola, koji je podržao akciju njemačke, albanske, bosansko-hercegovačke, kosovske i libanske policije.
U akciji, nazvanoj Pandora, zaplijenjen su dokumenta, gotovina i imovina u vrijednosti od milion eura, kao i veliki broj elektronskih dokaza, koji bi, očekuju u Europolu, trebalo da omoguće istražnim organima da dobiju informacije i o ostalim, eventualnim prevarantima.
Foto: Europol
Policija je u priručnicima pozivalaca pronašla smjernice, koje su koristili za telefonske prevare od, kako su naveli u Europola, šokantnih lažnih policijskih poziva, ubjedljivih investicionih ili srceparajućih ljubavnih prevara.
“Operacija Pandora je počela sa blagajnikom banke u Frajburgu u Njemačkoj. Kada je u decembru 2023. klijent zatražio da podigne više od 100.000 eura u gotovini, bankar je postao sumnjičav i brzo je saznao da je klijent postao žrtva “prevare lažnih policajaca“. On je obavijestio pravu policiju, koja je spriječila žrtvu da preda novac prevarantima”, saopšteno je iz Europola.
Umjesto da dobiju ogromnu sumu novca, osumnjičeni prevaranti su uhapšeni.
Za 48 sati više od 28.000 prevara
“Nakon toga je postavljen nadzor na telefonsku liniju žrtve. Razmatrajući ovaj pojedinačni slučaj, istražitelji su ubrzo shvatili da se telefonski brojevi, koje su koristili počinioci, mogu povezati sa više od 28.000 prevara za samo 48 sati”, naveli su iz Europola.
Nakon što je
istraga proširena, predata je Državnoj kancelariji kriminalističke policije
Baden-Virtemberg, koju je, tokom operacije, podržavala Savezna kancelarija
kriminalističke policije.
“Prvi rezultati su pokazali da su počinioci, koji se nalaze u različitim zemljama, sprovodili sve vrste telefonskih prevara. Prevaranti bi se predstavljali kao bliski rođaci, zaposleni u banci, agenti za korisničku podršku ili policajci. Koristeći razne taktike manipulacije, oni su prevarili svoje žrtve, koji su im davali svoje ušteđevine. Počevši od lažnih obećanja o isplatama na lutriji, mogućnostima ulaganja, zahtjevima za naplatu dugova, prevarama sa pripejd karticama ili šok-pozivima, prevaranti su nemilosrdno ciljali svoje sljedeće potencijalne žrtve”, navode iz Europola.
Foto: Europol
Policija je istragom došla do pozivnih centara u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Kosovu i Libanu.
“Kriminalna mreža, odgovorna za lažne pozive, uspostavila je svoj rad na koordinisan način, fokusirajući se na različite prioritete u svakoj zemlji. Dok su prevare u naplati dugova, uglavnom, vršene iz BiH, pozivi za prevaru u vezi sa onlajn bankarstvom upućivani su sa Kosova. Investicioni prevaranti zvali su, uglavnom, iz Albanije, a kriminalci specijalizovani za prevare sa pripejd karticama bili su u Libanu”, piše u saopštenju Europola.
Spriječena šteta od 10 miliona eura Njemački istražitelji, navode, uspjeli su da, u realnom vremenu, prate stvarne razgovore koji dolaze iz brojnih pozivnih centara. “Od decembra 2023. pa nadalje, preko stotinu policajaca bilo je raspoređeno danonoćno u kancelariji državne kriminalističke policije Baden-Virtemberga. Obezbijedili su sadržaj preko 1,3 miliona podlih razgovora", piše u saopštenju Europola. Čim je otkriveno da svako ko je primio poziv može postati žrtva prevara, policija je stigla da ih upozori. "Za samo četiri mjeseca, više od 7.500 poziva prešlo je granicu koja nalaže nadležnima da pokrenu krivični postupak. Policija je uspjela da spriječi finansijske gubitke za žrtve u preko osamdeset odsto slučajeva. Potencijalna šteta iznosila bi preko 10 miliona eura", naveli su iz Europola. |
Ovaj projekat finansira Ambasada SAD u Podgorici. Mišljenja, nalazi, zaključci ili preporuke koji su ovdje izneseni su stav autora i ne odražavaju nužno stav Stejt dipartmenta/Vlade SAD.